Online identiteit

Online Identiteit op het web

 

Als je gebruik maakt van social media, moet je een profiel aanmaken. Alle profielen bij elkaar noemt met online identiteit. Vraag je je zich wel eens af wat je van jezelf laat zien op internet?

google-philippeEen aantal manieren om daar achter te komen:

–       Google je eigen naam eens, niet alleen op je eigen vertrouwde PC, maar vooral eens op een andere computer, liefst zelf op een ander netwerk. Google onthoudt namelijk (*niet alleen door cookies) waar je graag naar kijkt en zoekt.

 

De eerste resultaten worden meestal ingenomen door de social media sites: Twitter, Facebook en Linkedin. Belangrijk dus om die ten eerste te claimen (je eigen naam te registreren), zodat jij te vinden bent en ten tweede om een goed profiel aan te maken. Onder de Titel (dat blauwe) staat de meta-description. Dat is erg interessant, want dat is wat ouders, leerlingen, managers en toekomstige werkgevers te zien krijgen. Staat er wat je graag wilt laten zien? Wat je in je profiel schrijft is vaak onderdeel van de meta-decription. De meeste zoekacties blijven overigens beperkt tot de eerste google pagina.

google-philippe-afbeeldingen–       Kijk ook eens bij afbeeldingen,een beeld zegt tenslotte meer dan woorden. Soms sta je verbaasd te kijken welke foto’s bij jouw naam horen. Als je wilt weten waar deze foto geplaatst is, klik het plaatje dan aan. Door nog een keer te klikken wordt u naar de site doorverwezen.

–       En als laatste klik ook maar eens youtube aan. Youtube is de 2e zoekmachine van de wereld. Als je een youtube kanaal hebt, zullen je eigen filmpjes als eerste worden weergegeven.

 

Invloed uitoefenen op je online identiteit:

–       Zorg voor accounts op de ‘grote’ social media sites en denk goed na wat je invult bij je profiel.

–       Profielfoto’s staan hoog in de ranking bij afbeeldingen. Zorg voor een goede representatieve foto van jezelf.

 

Het bijwerken van de informatie op internet kan lang duren, soms wel weken. Betekent ook dat veel informatie erg lang zichtbaar blijft, ook al wil je dat eigenlijk niet…

Philippe Abbing en Katja van Well

 

 

Philippe Abbing/ Katja van Well

Geef een reactie