sommenmaker

www.sommenmaker.nl Snel en gemakkelijk rekenwerkbladen maken (optellen, aftrekken, gedeeld door sommen, keersommen, breuken en klokkijken) met antwoordbladen. Je kunt het aantal sommen, maximale uitkomst , met/zonder overschrijding van het tiental, wel/geen restwaarde eenvoudig ingeven. Op die manier kun je de stof op je eigen groep afstemmen. sommenmaker Philippe Abbing en Katja van Well

de zwarte kant van social media

Sogeti VINT heeft een trendrapportage opgesteld die de donkere kant van het gebruik van social media belicht. Alhoewel ik denk dat veel docenten de mogelijke risico’s te vaak als reden hanteren om geen gebruik te maken van social media in het onderwijs, denk ik dat het juist ook goed is om je bewust te zijn van die zwarte kant. In deze beschouwing komen onderwerpen als ‘project X’, verslaving aan social media, overload awareness en slow tech aan de orde. Goed om nuance aan discussies toe te voegen. Je kan het downloaden op http://www.frankwatching.com/papers-books/trendrapport-de-zwarte-kant-van-sociale-media-2012/

Online identiteit

Online Identiteit op het web

  Als je gebruik maakt van social media, moet je een profiel aanmaken. Alle profielen bij elkaar noemt met online identiteit. Vraag je je zich wel eens af wat je van jezelf laat zien op internet? google-philippeEen aantal manieren om daar achter te komen: -       Google je eigen naam eens, niet alleen op je eigen vertrouwde PC, maar vooral eens op een andere computer, liefst zelf op een ander netwerk. Google onthoudt namelijk (*niet alleen door cookies) waar je graag naar kijkt en zoekt.   De eerste resultaten worden meestal ingenomen door de social media sites: Twitter, Facebook en Linkedin. Belangrijk dus om die ten eerste te claimen (je eigen naam te registreren), zodat jij te vinden bent en ten tweede om een goed profiel aan te maken. Onder de Titel (dat blauwe) staat de meta-description. Dat is erg interessant, want dat is wat ouders, leerlingen, managers en toekomstige werkgevers te zien krijgen. Staat er wat je graag wilt laten zien? Wat je in je profiel schrijft is vaak onderdeel van de meta-decription. De meeste zoekacties blijven overigens beperkt tot de eerste google pagina. google-philippe-afbeeldingen-       Kijk ook eens bij afbeeldingen,een beeld zegt tenslotte meer dan woorden. Soms sta je verbaasd te kijken welke foto’s bij jouw naam horen. Als je wilt weten waar deze foto geplaatst is, klik het plaatje dan aan. Door nog een keer te klikken wordt u naar de site doorverwezen. -       En als laatste klik ook maar eens youtube aan. Youtube is de 2e zoekmachine van de wereld. Als je een youtube kanaal hebt, zullen je eigen filmpjes als eerste worden weergegeven.   Invloed uitoefenen op je online identiteit: -       Zorg voor accounts op de ‘grote’ social media sites en denk goed na wat je invult bij je profiel. -       Profielfoto’s staan hoog in de ranking bij afbeeldingen. Zorg voor een goede representatieve foto van jezelf.   Het bijwerken van de informatie op internet kan lang duren, soms wel weken. Betekent ook dat veel informatie erg lang zichtbaar blijft, ook al wil je dat eigenlijk niet… Philippe Abbing en Katja van Well     Philippe Abbing/ Katja van Well

Mentimeter nieuw

Mentimeter nieuw?

Ik kan weinig tools opnoemen die zo makkelijk te gebruiken zijn en een zo'n grote impact hebben als mentimeter dat doet. Heel eenvoudig maak je een vraag aan (van te voren of ter plekke) en vraag je het publiek te reageren. Of je nu een meerkeuze vraag of een open vraag stelt, de antwoorden stromen binnen en iedereen kan op een groot scherm meekijken. Een kind kan de was doen. Het dashboard van mentimeter is vernieuwd en dat werd breeduit aangekondigd. Heel spectaculair is het niet, behalve dat ze waarschijnlijk een usability test hebben gedaan waaruit naar voren is gekomen dat ze wat konden verbeteren: als je inlogt kom je direct bij je vragen, dus dat is wat de klant wil waarschijnlijk. Het ziet er ook wat gelikter uit met de kleuren, die alleen aan te passen zijn als je een premium account (lees betaald) hebt. Voor mij niet nodig. mentimeter_nieuwMentimeter is gratis te gebruiken op www.mentimeter.com en ik ben wel beneiuwd waar jij hem voor inzet?? Laat het eens weten in een reactie op het artikel. Philippe Abbing en Katja van Well  

cloud opslag

Cloud-opslag Het is tegenwoordig makkelijk om bestanden ‘in the cloud’ op te slaan en zo overal te kunnen gebruiken. Van die bestanden wordt op de lokale computer een kopie gemaakt die gesynchroniseerd als internet voorhanden is. Altijd de laatste versie voorhanden en de mogelijkheid om samen met anderen te werken aan documenten. Geen USB sticks meer (kwijt), bestanden worden automatisch gescand op virussen en benaderbaar op veel verschillende soorten apparaten. De drie grootste diensten (dropbox, google drive en skydrive) hebben elk hun voor en nadelen. Lees erover ophttp://www.gigitaal.nl/netwerk/dropbox-vs-onedrive-vs-google-drive/ skydrive-google-dropbox

Geschiedenis van de Social Media

Social media is natuurlijk niks nieuws. De term bestaat pas een paar jaar, maar het principe bestaat al wat langer. Eigenlijk bestaan online tools al vanaf 1969, bij de introductie van Arpanet en Compuserve. Daar is de grondslag gelegd voor wat tegenwoordig geaccepteerd wordt als social media. Ik begon met de BBS te raadplegen (voor veel geld), maar de enige manier om een driver te kunnen downloaden... En jij? Bekijk de geschiedenis van de social media geschiedenis van social media

Cijfers social media gebruik in Nederland

8 op de 10 Nederlanders maakt dagelijks gebruik van sociale media. Sociale media worden dus niet meer beschouwd al seen hype maar zijn algemeen geaccepteerde communicatiemiddelen geworden. Mensen gebruiken sociale netwerken ook steeds vaker als informatiebron.

Cijfers 2013 social media gebruik in Nederland

Facebook groeit niet meer zo hard, maar blijft wel het populairste sociale netwerk. Dit blijkt uit een onderzoek van Newcom Research & Consultancy. YouTube is het tweede meest gebruikte social media platform van Nederland. Gebruikers van Facebook en Twitter zijn het actiefst op sociale media. Bijna tweederde van de Facebook-gebruikers is zeven dagen per week te vinden op het sociale netwerk. Bij de Twitter maakt bijna de helft van de gebruikers hier dagelijks gebruik van.
  • Facebook heeft 7,9 miljoen gebruikers en daarvan loggen er 5 miljoen dagelijks in.
  • YouTube heeft 7,1 miljoen gebruikers, 0,9 miljoen logt dagelijks in
  • LinkedIn heeft 3,9 miljoen gebruikers waarvan 0,4 miljoen dagelijks inloggen
  • Twitter heeft 3,3 miljoen gebruikers, 1,6 miljoen twitteren dagelijks
  • Google+ kent 2 miljoen Nederlanders gebruikers waarvan 0,5 miljoen dit dagelijks gebruikt
  • Hyves heeft 1,2 miljoen gebruikers en slechts 300.000 Nederlanders gebruiken Hyves dagelijks
  • Pinterest heeft 0,5 miljoen gebruikers waarvan 50.000 dagelijks actief is